Was het leuk op school vandaag? Je krijgt dan een ja of nee en hopelijk zeggen ze iets meer. Heb je een kind dat niet zoveel kwijt wil over zijn dag maar wil je toch weten wat hij allemaal gedaan heeft? Stel dan geen ja/nee vragen maar pak het gerichter aan. Verwacht je niet aan ellenlange verhalen maar misschien krijg je toch meer te horen. Soms willen ze er ook niet teveel over kwijt… blijf dan niet aandringen.
Hoe was het op school?
Hoe was het op school bij je kind? Toen ik Vince vroeger van school ging halen, vroeg ik zelden enkel of het leuk was. Want hij zei toch altijd hetzelfde: ja, niet geweend. Het was een beetje onze fout dat hij dit zei want het jaar voordien weende hij erg veel en vroegen we altijd of hij geweend had. Zo zie je maar hoe kinderen die dingen onthouden. Vince is hoogsensitief, kan thuis soms uitbarstingen krijgen als het te druk is geweest en lost niet veel over school.
lees ook: met deze 10 tips bereid je je goed voor op het schooljaar
Gerichte vragen stellen
Om te weten hoe het op school was met de kinderen stellen we gerichte vragen en soms ook grappige vragen. Ik geef je enkele voorbeelden. Kan jij aanvullen?
- Wat was het leukste dat je vandaag gedaan hebt?
- Naast wie zit je in de klas?
- Was er iemand jarig vandaag?
- Wat was het saaiste, spannendste, … wat je deed?
- Wat was niet zo leuk?
- Was het turnen vandaag? Doe eens een oefening voor.
- Heb je iets geschilderd?
- Heb je vandaag liedjes gezongen?
- Heeft de juf voorgelezen uit het boek?
- Met wat heb je gespeeld in de klas? auto’s, blokken of iets anders?
- Als jij de juf of meester zou zijn, wat zou je dan leren aan je kindjes?
- Met welke kindjes heb je gespeeld vandaag?
- Waren ze lief voor je?
- Was jij lief voor de anderen?
- Zijn er kindjes die soms niet goed luisteren?
- Welke regel vind je het moeilijkste om je aan te houden?
- Ben je gaan buiten spelen? Welk spelletje heb je gespeeld?
- …
Klikken op plaatjes of werken met een vertelkaart
Je kan ook samen met je kind op de tablet of computer deze tool van Klasse gebruiken om samen de dag te overlopen ipv enkel te vragen ‘Hoe was het op school?’. Ze klikken dan op een plaatje en beantwoorden de vraag. Het zijn vragen zoals: welk spelletje speelde je op de speelplaats en met wie. Deze tool kan gebruikt worden voor kinderen vanaf 7 jaar.
Voor kleuters is er een vertelkaart. Druk ze af en lamineer ze of hang ze op. Op de vertelkaart kunnen kleuters op de kaart aanduiden wat ze gedaan hebben. Je kan dan vraagjes stellen (die staan ook op de kaart) en zo kunnen jullie gezellig over de schooldag praten. Het hoeft niet langer dan 3 minuten te duren.
Een “vraagjeswaaier” maken
Ken je die leuke waaiers die we vroeger wel eens maakten? Dat kan jij zelf ook. Met symbooltjes en vraagjes die je zelf maakt. Om de zoveel tijd kan je dan een andere maken, met andere symbooltjes. Of in het thema van de klas, het seizoen en zoveel meer. Leuk om samen met je kinderen te doen 😉 Bekijk het filmpje voor mijn instructie of gebruik deze waaier van Klasse. We geven het de naam: ‘De hoe was het op school waaier’. hahaha.
Nou, zo komen we dus meer te weten over school. En jullie? Hoe pakken jullie dat aan?
XOXO
Nathalie
1 Comment
Evi
30 september 2020 at 10:14Handige tips! Want als ik hier vraag hoe was het op school of wat heb je gedaan vandaag dan krijg ik het antwoord goed en weet ik niet meer. Dus ik ga die gerichte vragen & vertelkaart eens proberen!