Het is zeer interessant om Smartgames in de klas (en thuis) in te zetten. Zowel voor de sterk cognitieve leerlingen als alle andere leerlingen. Ze stimuleren het anders nadenken en doorzetten en dat maakt het net interessant. Maar pas op, zet je ze verkeerd in dan kan het wel eens nutteloos zijn. Ik geef je graag tips om hiermee aan de slag te gaan.
Smartgames in de klas
Smartgames in de klas inzetten is een TOP idee. Ik denk dat iedere leerkracht deze denkspelletjes wel kent. Het is niet zomaar een spelletje of bezigheid om kinderen die sneller klaar zijn te entertainen, ze zijn wel degelijk zeer effectief als je ze juist inzet in je klaswerking. Daarom geef ik je graag enkele tips om startgames in de klas op een juiste manier te gebruiken.
1. Introduceer klassikaal je nieuwe SmartGame of gebruik een QR-code
Heb je een nieuwe SmartGame? Dan kan het wel eens handig zijn om het klassikaal te introduceren. Hoe zit het nieuwe spel in elkaar? Wat is de bedoeling, het doel… Zo worden kinderen nieuwsgierig en kunnen ze beslissen of ze het spel kiezen indien er een ruime keuze is. Je vermijdt ook dat je voortdurend uitleg moet geven als een kind het nieuwe spel neemt. Uiteraard kan je er ook voor kiezen om te werken met een QR-code blad waar de uitleg video’s van alle Games opstaan. Bij kleine kinderen een hulpmiddel, grotere kinderen kan je naar de website van de verschillende SmartGames sturen en daar zelf het spel kiezen waarvan ze de video willen zien.
2. Vertel over de groeimindset
Op een bepaald punt gaat het moeilijker gaan. Dat is nét het moment om te leren doorzetten. Zo maken ze nieuwe verbindingen in de hersenen. Ook moeten ze leren om door de leerkuil te gaan. Ik schreef er nog recent een artikel over mét printables om kinderen meer aan te leren over de hersenen. Je kan dit hier bekijken: Kinderen leren doorzetten door hen inzicht te geven in het brein & de leerkuil
3. Wanneer SmartGames in de klas aanbieden?
Jij kiest als leerkracht natuurlijk zelf wanneer een kind aan een Smartgame mag werken. Ik bied ze aan op de volgende momenten:
- als moetjes opdracht tijdens een contractwerk of als moetje na het schrappen van een les (bij bvb hoogbegaafde kinderen)
- als opdracht na een opdracht die af is
- als startactiviteit
- …
4. Doe steekproeven
Uiteraard kan je niet voortdurend naast een kind gaan staan. Leg hen uit waarom het goed is dat ze doorzetten en eerlijk zijn. Doe af en toe steekproeven. Laat hen dan de oplossing aan jou geven en ze maken de puzzel. Of je spreekt af dat je elke 5e of 10e activiteit laat zien aan jou. Eerst boekje afgeven an het opzetten van de start en dan maken.
5. Werk met aftekenbladen
Laat ze hun vorderingen registeren. Zo kunnen ze zelf een doel vooropstellen en doorzetten. Zo kan jij als leerkracht ook mee een oogje in het zeil houden. Ze zetten door tot hun doel (of dat van jou voor hen) bereikt is. Zolang ze dat niet hebben gedaan, mogen ze geen ander spel kiezen. Anders geven ze te snel op en wisselen ze om de haverklap van spelletje.
6. Laat doorzetten
Ga in gesprek met kinderen die opgeven. Geef feedback, stimuleer hun doorzetting en vertel waarom ze niet mogen stoppen. Je kan eventueel bij frustratie een tip geven.
7. Werk eens samen aan een Smartgame
Je kan de Smartgames in de klas ook samen doen met een kind. Dit kan natuurlijk niet voortdurend maar misschien heb je wel eens een momentje. Of is dat jouw rol in een bepaalde hoek. Observeer, kom in verbinding met het kind. Je kan natuurlijk de kinderen ook eens per twee laten werken aan een Smartgam.
8. Goed voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Uiteraard zijn Smartgames voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong altijd een goed idee. Ze kunnen hier alleen en rustig aan werken en moeten ook weer een doel stellen. Zolang dit niet het enige alternatief is dat deze kinderen krijgen is dit zeer waardevol. Ze moeten niet persé bij level 1 beginnen, laat ze zelf kiezen waar ze willen starten. Hou goed in de gaten dat ze blijven doorzetten als het moeilijker wordt.
9. Smartgames bij je thema aanbieden in hoekenwerk
Er zijn ook veel spellen in een bepaald thema. Zo hebben we tijdens het hoekenwerk in het eerste leerjaar tijdens het thema Sprookjes alle mogelijke Smartgames met dit thema in een hoek gelegd. Dit was dan het logisch denken hoekje. We gebruikten aftekenbladen en de kinderen konden dit, indien ze wilden, na het hoekenwerk verder maken.
10. Hoe aan verschillende SmartGames in de klas geraken?
Wil je veel Smartgames in de klas, dan zijn er zeker wel wat manieren op aan deze logische denkspellen ter geraken:
- Vinted of Tweedehands bieden vaak Smartgames aan
- Budget van je klas: elk jaar bvb 1 spel aankopen
- Vraag aan ouders om in plaats van een traktatie een Smartgame aan te bieden als hun kind jarig is
- Zet op het lijstje van de Sint
- Inzamalactie in de klas
11. Boekjes downloaden
Je kan via de website van Smartgames de boekjes downloaden en printen. Zo kan je, als je wil, de spelletjes in dozen opbergen met gelamineerde boekjes, of gewoon een kaftje met de geprinte bladzijden. Of lekker handig als je een boekje kwijt bent gespeeld.
12. Online SmartGames in de klas
Wist je dat je ook de online denkspellen van Smartgames in de klas kunt spelen? Leuk tijdens een contractwerk. Ook thuis kan je ze eens proberen. Wie weet ben je wel helemaal verkocht en wil je de fysieke spellen ook.
13. Stukjes opnieuw bestellen
Ben je een stukje kwijt? Dan kan zeker wel eens gebeuren… Dan kan je gewoon een nieuw stukje bestellen zonder dat je het hele spelletje opnieuw moet aankopen. Handig hé?
14. Lespakket Smartgames bij Slimmekleuters.nl
Wist je dat je op deze website, van een hele lieve dame, een lespakket kunt aankopen? In dat pakket zit een handleiding en tips, maar ook aftekenbladen. Handig vooral voor kleuters en de eerste graad.
15. Berg ze handig op
Merk je ook dat die Smartgames in de klas niet lang overleven? Koop curverbakjes die niet te groot zijn en stapel ze op elkaar. Zo blijven ze heel en worden ze niet gewoon in het doosje gepropt.
Download gratis de aftekenbladen
Wil jij ook graag het aftekenblad ?
No Comments