We weten allemaal dat kinderen in een autostoel moeten zitten. Maar wanneer je in de winkel een autostoel gaat kiezen dan kom je voor een gigantische reeks verschillende stoeltjes. Hoe weet je nu wat je moet kiezen? Wel, daar had ik het ook moeilijk mee. Maar enkele jaren geleden ging ik me informeren op de Babyboom beurs bij een van de bekendere merken Maxi-Cosi. Deze blogpost steunt dan ook op betrouwbare informatie van de experten bij Maxi-cosi.
Welke autostoel kiezen voor je kind?
Een van de meest gestelde vragen zal waarschijnlijk zijn : welke autostoel moet ik kiezen voor mijn kind? Het is absoluut niet zo dat de allerduurste de allerbeste zijn. Je moet je goed informeren. Vorige keer was er een reportage op televisie en hebben ze enkele autostoeltjes getest. Voor je de keuze maakt zijn er enkele belangrijke punten waar je rekening mee moet houden.
- Zorg voor I-size : ook peuters moeten eigenlijk achterwaarts vervoerd worden
- Dan heb je ook ISOFIX nodig. Heb je die mogelijkheid?
- Ga je voor een all-in-one stoeltje of ga je ze per leeftijd nemen?
lees ook: 10 Tips bij het kopen van een kinderwagen
Ook heel belangrijk: let op de kledij!
Veel mensen vergeten dit maar ook de kledij is erg belangrijk. Zeker in de winter. Vaak doen we onze kinderen een dikke winterjas aan. Maar daardoor zitten ze eigenlijk veel losser dan je denkt. Wij doen de jassen van onze kinderen uit en leggen hem over hem heen. Zo weten we zeker dat hij vast genoeg zit. Denk maar niet te gauw: het is niet zo’n ver ritje. Een ongeluk is snel gebeurd. In de wintermaanden nemen we dekens mee in de auto. De jassen worden terug aangedaan als ze uit de auto stappen.
I-size
i-Size is de Europese regelgeving en veiligheidsstandaard om het vervoer van kinderen in de auto nog veiliger te maken. Het is de meest recente regelgeving van een reeks door de fabrikanten gesteunde richtlijnen rondom de productie en het gebruik van autostoeltjes.
Ook peuters moeten achterwaarts vervoerd worden in de auto, aldus EU-standaard i-Size
Onderzoek naar verkeersveiligheid door Taskforce Kinderveiligheid, in samenwerking met het BIVV, laat zien dat niet alleen baby’s veiliger achterwaarts vervoerd worden, ook de nek en het hoofd van peuters is nog niet voldoende ontwikkeld om het relatief zware hoofd te ondersteunen. Door langer achterwaarts vervoer tot minimaal 15 maanden, zal het aantal gevallen van nek- en hoofdletsel aanzienlijk dalen.
lees ook: Hoeveel kost een babyuitzet gemiddeld?
Vier voordelen van i-Size
1) biedt een betere bescherming bij grotere krachten van frontale en zijdelingse botsingen en veel betere bescherming van hoofd en nek;
2) staat voor achterwaarts gericht vervoer voor kinderen tot tenminste 15 maanden oud;
3) vereist het gebruik van ISOFIX, waarmee het risico van onjuiste installatie kleiner is dan bij installatie met de autogordel;
4) helpt om het juiste stoeltje te kiezen. De lengte van je kind bepaalt de keuze voor de autostoel.
Hoe vervoer je grotere kinderen
• Autostoel met rugleuning en zijbescherming is de veiligste manier om je kind tussen de 100 en 135 cm te vervoeren
• Rugleuning helpt het hoofd en de nek van je kind te beschermen bij een aanrijding
• 4 op de 10 ouders vervoeren hun kind onveilig op een zitverhoger of ‘los’ op de achterbank in de gordels
Beter geen zitverhoger gebruiken
4 op de 10 ouders gebruikt een zitverhoger zonder rugleuning in de auto voor het vervoeren van hun kind tussen de 100 en 135 cm. In het geval van een aanrijding bieden deze zitverhogers onvoldoende bescherming voor je kind. Maxi-Cosi adviseert je kindje tussen de 100 en 135 cm altijd in een autostoel mét rugleuning te vervoeren. De resultaten komen voort uit een onderzoek onder 365 ouders.
Hoe veilig je kind vervoeren in de auto?
Een autostoel met rugleuning geeft betere bescherming aan het hoofd en de nek van je kind. “Maxi-Cosi maakt zich al jaren sterk voor de invoering van de nieuwe Europese regelgeving, om het vervoer van kinderen zo veilig mogelijk te maken,” zegt Judith van Sambeek van Maxi-Cosi. “Uit tests blijkt dat het gebruik van een autostoel met rugleuning veel veiliger is. Het beste is een variant met zijdelingse bescherming, die vermindert de impact van een zijdelingse botsing aanzienlijk.”
Europese regelgeving
In Europa is het verplicht om kinderen tot 135 cm te vervoeren met een autostoel, in sommige landen is dit zelfs tot 150 cm. Op dit moment bestaan er twee Europese regelgevingen voor autostoelen naast elkaar: R44-04 en de nieuwe i-Size (R129). i-Size heeft als doel de veiligheid van kinderen in de auto te vergroten door hogere eisen te stellen aan autostoelen. Zo moeten i-Size autostoelen strengere botsproeven doorstaan dan autostoelen die voldoen aan de R44-04 regelgeving en is bij autostoelen voor kinderen groter dan 100 cm een rugleuning verplicht.
Isofix
Onderzoek wijst uit dat het vaak lastig blijkt een autostoel op de juiste wijze in de auto te bevestigen. Daar kan ik zelf van meespreken. Met het ISOFIX systeem worden autostoelen aan de carrosserie van de auto bevestigd. Het kliksysteem maakt het bijna onmogelijk voor ouders om de autostoel verkeerd in de auto te plaatsen. Sinds 2006 hebben veel nieuwe auto’s ISOFIX. Vanaf 2014 hebben alle nieuwe auto’s ISOFIX-bevestigingsankers.
lees ook: Met deze 20 travel essentials zit je goed!
Welke autostoel kiezen? Wij hebben deze…
De AssisFix Plus
Zelf hebben wij de Assisfix Plus. Hij kan 360 graden draaien en heeft allerlei verschillende mogelijkheden die het allemaal heel makkelijk maken. De gordels zijn prima te verstellen, ze hangen niet in de weg, Lex zit heel comfortabel en je kan hem met gemak draaien. Je kan de hoofdsteun in 7 stappen verstellen zodat je kindje er tot zijn 4 jaar kan inzitten. Er zijn nog veel meer voordelen, je kan ze hier bekijken.
Nieuwste Maxi-Cosi autostoeltje: AxissFix Air
Om kinderen onderweg nog beter te beschermen, introduceert Maxi-Cosi het eerste kinderautostoeltje ter wereld met geïntegreerde airbags, de AxissFix Air. De revolutionaire Air Safety Technology® van Maxi-Cosi vergroot de veiligheid van de baby of peuter in het voorwaarts gerichte autostoeltje aanzienlijk. Omdat bij een aanrijding de airbags in een fractie van een seconde opblazen, worden het hoofdje en het nekje zachtjes opgevangen. De airbags halveren de krachten die op het nekje worden uitgeoefend, het meest kwetsbare gebied van jonge kinderen.De Air Safety Technology® van Maxi-Cosi zorgt ervoor dat bij een botsing de twee airbags in de gordels van het autostoeltje in een fractie van een seconde worden gevuld met koude lucht. De airbags vangen het hoofdje en het nekje zachtjes op, alsof het kussens zijn. In de daaropvolgende seconde lopen de airbags automatisch weer leeg.
Hoe klik je je kind veilig vast in de auto?
Juiste hoogte Vertrekt op schouderhoogte
Hoofd niet boven rand Plat op de schouder Plat op heupen, onder armsteunen
Nergens gedraaid Niet onder de arm, kind controleren
Bron afbeeldingen: veiligverkeer.be
Kijk voor meer informatie over de Maxi-Cosi Air Safety Technology® en de AxissFix Air op www.maxi-cosi.com/airbag en www.maxi-cosi.com/axissfixair.
* Bron: VeiligheidNL, Verkeersongevallen 2014 – ongevalscijfers, 2016.
Welke autostoel hebben jullie?
XOXO Nathalie
2 Comments
Sarah
31 januari 2018 at 21:38Wij hebben nu de Rodifix van Maxi Cosi, daarvoor de pearl. Beide met Isofix. Super handig.
Lisette
12 januari 2021 at 22:05Ik ben gelukkig uit de kinderzitjes! Ik heb heel lang de Maxi Cosi Axiss gehad, toen hij net uitkwam gelijk gekocht want het feit dat hij kon draaien scheelde enorm veel