Structuur bieden is nodig maar soms moeilijk. Geloof me vrij, wij zijn ook al jaren zoekende. Met twee zeer sterke willetjes thuis kan het wel eens voor ontploffingen zorgen. Zet ons als ouder erbij, die ook best gevoelig zijn en je krijgt gegarandeerd vuurwerk. Toch leren we steeds bij en hebben we ondertussen hulpmiddelen gevonden die onze kinderen helpen bij het reguleren van hun emoties en executieve functies. Enkele zaken die toch al meer rust brengen in de hoofden van de kinderen. Benieuwd? Lees dan verder…
Ze zijn aan het leren
Structuur bieden thuis is in feite heel belangrijk. Kinderen hebben duidelijke grenzen nodig, ook al vinden ze dat niet altijd even leuk. Het biedt zekerheid en daardoor ook veiligheid. Beter gezegd dan gedaan want eerlijk is eerlijk…. wij falen hier ook wel eens in. Onze kinderen, die recent hoogbegaafd zijn getest en een zeer sterke eigen wil en drang naar autonomie hebben, ondervinden ook best moeite met het reguleren van emoties. Ze kroppen gevoelens op en uiten dit op een andere manier. Ze passen zich overdag zo hard aan, dat ze thuis vaak ontploffen. Het is zeer intens en daarom gingen we dan ook op zoek naar hulpmiddelen. Ook raad over hoe wij het beste kunnen reageren. Ik verzamelde deels tips van coaches, andere tips van eigen inbreng als pedagoog en heel veel inzicht dankzij het programma van RUST IN OUDERSCHAP. Daarover later in dit blogbericht meer.
Inzichten in het gedrag
Eigenlijk weet ik al veel, maar pas ik het niet altijd bewust toe. In de klas als leerkracht lukt me het beter dan thuis. Ook omdat je getriggerd wordt door bepaalde uitlatingen van je kinderen of van elkaar. Ofwel bieden ze je een spiegel ofwel wil je uit bezorgdheid niet dat ze bepaald gedrag vertonen. Door het volgen van het programma heb ik al wat trucjes gevonden om beter met gedrag van onze kinderen om te gaan. Zo bieden we hen ook handvatten. De dingen die wij toepassen momenteel en die ons alvast wat rust bieden zijn de volgende:
1. Checklist als hulp
Omdat kinderen nog volop hun executieve functies aan het ontwikkelen zijn en ik merkte dat onze overgangsmomenten te druk verliepen, startte ik met een lijstje. Ik lamineerde ze en de kinderen kunnen die afvinken met woody potloden (die kan je makkelijk weer afvegen en laten geen sporen na en dat doet een whiteboardmarker wel). Zowel eentje voor ‘s ochtends als voor ‘s avonds. Zo vermijden we dat wij als ouder voortdurend opdrachtjes geven, al dan niet geërgerd omdat ze het steeds vergeten. Het helpt hen ook met structuur bieden aan zichzelf. Na een tijdje wordt het een routine en kan je het lijstje al dan niet achterwege laten. Het biedt Kinderen rust want je zit niet steeds te ‘zeuren’ aan hun hoofd.
2. Familiera(a)d
Deze tip kreeg ik tijdens coachingssessies en ik maakte er mijn eigen versie van. Af en toe is het tijd voor FAMILIERAAD. Of rad… want je drukt het af en je kan er een wijzer aan vastmaken. Beantwoord tijdens zo’n gezinsmomentje de vragen die erop staan en kom tot afspraken, opmerkingen en gezellige babbels. Zo hebben wij al enkele afspraken gemaakt en zo hebben ze kinderen ook het gevoel dat ze gehoord worden. Er ontstonden fijne babbels aan tafel en dat zorgt dan weer voor verbinding.
lees ook: Hoe mindfulness voor kinderen wél werkt!
3. Afspraken maken met je gezin
Soms zijn er enkele afspraken thuis en dan is het moeilijk voor kinderen om zich eraan te houden. Dat merkten wij ook. Schermtijd is ook zo’n dingetje. Wij werkten eerst met schermtijdkaartjes waarbij ze momentjes konden inzetten. Dit werkte maar nu ze wat groter zijn hebben we de afspraak gemaakt dat ze een uurtje per dag op een scherm mogen. Ze houden met een timer de tijd bij. Houden ze zich er niet aan dan is het gevolg dat hun tijd de volgende dag verspeeld is. We maakten deze afspraak samen mét de kinderen en we evalueerden de vorige afspraken. Omdat ze inspraak kregen houden ze zich er beter aan…Structuur bieden is ook zich houden aan afspraken.
Ook maakten we enkele afspraken en die zette ik een een mooi Canva sjabloon, lamineerde ik en hangt nu op op een zichtbare plek. Wanneer je deze afspraken zichtbaar maakt, kan je er altijd naar verwijzen, je hoeft zelfs niets te zeggen. Hou er wel rekening mee dat je niet teveel afspraken maakt in 1 keer.
TIP: afspraken verwoord je POSITIEF. Dat wil zeggen: in plaats van te schrijven : we maken geen ruzie kan je dus schrijven: we zijn respectvol en lief voor elkaar . Vermijd woorden als GEEN, NIET, NOOIT…
4. Emotieregulatie
Onze kinderen zijn gevoelig. Om hen bewust te maken van hun gevoelens werken we met de poster van A lot of mom. Zij heeft in haar webshop enkele krachtige tools. Ik schreef er ook een blog over: Emotiehoek inrichten thuis of in de klas
Ze kunnen dan op de poster aanduiden wat ze voelen. Dit gaat veel verder dan alleen maar vrolijk, bang, boos, blij … Zo kan er een gesprek ontstaan. Structuur bieden is ook openstaan voor gevoelens.
Ik probeerde ook iets nieuws omdat mijn kinderen geen ‘praters’ zijn. Pas na enkele dagen en vervelend gedrag komt er werkelijk uit wat er nu eigenlijk scheelt… Ik dacht dat een gevoelensmeter wel kon helpen. Ik drukte hem af en kleurde het zelf in. Of misschien kunnen de kinderen dit wel doen. Met een wasknijper en hun naam op of een eigen gekozen magneetje kunnen ze dan hun emotie aangeven. Die hangen we ook in het zicht. Daarover later meer als we ermee aan de slag gaan.
Maak gerust zelf iets dat past bij je gezinssituatie.
5. Structuur bieden met een planner
De kinderen worden groter en ze krijgen huiswerk en lessen op voorhand, moeten projecten maken en gaan ook naar de Chiro. Daarom krijgen ze van mij, als dit handig is een planner. Ik maakte die op CANVA en ook kunnen ze die weer met de WOODY potloden invullen. ZO kunnen ze elke week opnieuw taken en lessen voor die week plannen. Misschien heeft de school van je kind een systeem en is dit niet nodig.
Rust in ouderschap
Wij hebben al heel veel inzichten gekregen in structuur bieden en omgaan met boze buien door het online programma: RUST IN OUDERSCHAP. Ik vond hen op Instagram en hun opmerkingen spraken me aan. Ik herkende heel veel. Het programma dat wij volgen bestaat uit een community met thema’s en modules, inclusief werkboeken en coaching calls die je op eigen tempo kunt volgen en uittesten. Bovendien kan je in de community vragen stellen… Ze werken met een abonnementsfunctie. Ik schrijf later een blogje over mijn bevindingen van het programma.
Thema’s zijn bijvoorbeeld:
– Emotieregulatie (boosheid)
– Executieve Functies
– Angst en zelfvertrouwen
– Hoogsensitiviteit (en sterke eigen wil)
– Omgaan met faalangst
– Hechting stimuleren
– Sociale vaardigheden vergroten
– Weerbaarheid vergroten
– Hoe zorg je voor een rustige ochtend- en avondroutine
– Liefdevol grenzen stellen
– Driftbuien beperken
– Pubers
– Eigen oudergedrag en reacties veranderen
– En nog heel veel meer….
Hopelijk heb jij ook wat tips gekregen nu? Hoe pak jij het thuis aan?
XOXO Nathalie
2 Comments
Valerie Van den Broeck
9 september 2024 at 00:28O ik ben rust in ouderschap ook al een paar keer tegen gekomen op insta en ik twijfel altijd over zo online programma’s maar mijn zoon is onlangs getest en is ook hoogbegaafd in combinatie met ADHD en ASS dus ook een zeer pittige combinatie en zo nu met de vakantie en minder structuur was zéér moeilijk voor hem en voor ons als gezin. We krijgen wel ook oudertraining bij kinder psycholoog vanaf deze maand. Maar Ik wacht even u blog af over je ervaring met het programma en als die positief zijn dan ga ik het toch overwegen.
Nathalie
18 september 2024 at 10:36Hoi Valerie,
Voorlopig heb ik er al veel baat bij gehad…
Je krijgt echt wel wat inzichten.
Ik hou je op de hoogte!